7 tips om productief te thuiswerken

original_images/IMG_1583.jpg
Roy Romviel
29 april 2022

Velen van ons zijn de afgelopen weken voor het eerst gaan thuiswerken. Als je nooit eerder thuisgewerkt hebt, of dat maar heel af en toe doet, zul je vast wel gemerkt hebben dat je tegen uitdagingen en problemen aanloopt. Werk en privé lopen door elkaar heen, je krijgt last van je schouders & nek of de keukentafel is ineens half dinertafel, half werkplek. Hoe zorg je ervoor dat je thuiswerken zo productief en optimaal mogelijk doet? In dit artikel vind je 7 tips voor de thuiswerkers.

Tip 1: zorg voor een goede zithouding

Een goede zithouding draagt bij aan je concentratie. Dit is een goede zithouding:

  • Zorg dat je knieën in een houding van 90 graden tot de vloer staan.
  • Voorhoofdhoogte zit gelijk aan de bovenkant van je beeldscherm.
  • Je schouders hebben een ontspannen houding.
  • Onderarm t.o.v. je bovenarm in een hoek van 90 graden.

Tip 2: neem op gezette tijden pauze

Als je thuiswerkt, zit je soms in een hele andere flow dan op het werk. Zeker als je de hele dag alleen op een kamer zit te werken, vergeet je soms pauze te houden. Maar je lichaam en geest hebben af en toe ook rust en afwisseling nodig.

Neem daarom regelmatig pauze en kom echt van je beeldscherm af. Loop even een rondje buiten, pak een koffietje in de keuken of geef je partner een knuffel. Neem ongeveer ieder uur 5 minuten pauze. Jouw geest en je ogen komen tot rust en je lichaam kan zich ontspannen. Je voorkomt het gevoel van branderige ogen, hoofdpijn en nek-, schouder-, rug- of armklachten.

Tip 3: gesproken over Microsoft Teams, neem deel vanaf je smartphone

Een Teamsmeeting hoef je echt niet altijd achter je laptop op desktop te volgen. Gebruik een meeting ook om even de benen te strekken. Je kunt Microsoft Teams namelijk ook gebruiken vanaf je smartphone. Wandel dus tijdens een vergadering gewoon even een rondje. Een 4G verbinding is prima om de vergadering mee te volgen.

Tip 4: houd werk en privé gescheiden

Thuiswerken kan voor een vermenging zorgen tussen je werk en privéleven. Daardoor raakt je leven uit balans en dat zorgt voor stress. Om die vermenging zoveel mogelijk te voorkomen, kun je twee dingen doen.

Werk alleen op vaste werktijden

Het kan verleidelijk zijn om ’s avonds nog even door te werken. Hoewel dit af en toe helemaal niet erg is, is dat geen structurele oplossing. Je brein moet zich kunnen afschakelen van je werk. Als je iedere dag tot ‘s avonds laat met je werk bezig bent raakt je hoofd vol. Je krijgt er een gejaagd gevoel van, omdat je steeds met je werk bezig bent. Op de lange termijn raak je gestrest en kun je steeds slechter concentreren.

Werk daarom op vaste werktijden. Begin op je normale werktijd en stop ook echt op de tijd wanneer je normaal ook stopt met werken. Ben je niet aan al je taken toegekomen? Ga hier dan niet iedere dag mee door na het avondeten. Het leven is meer dan alleen maar werken.

Extra tip: loop ‘s ochtends voordat je begint met werken even een kort rondje. Doe dit ook als je klaar bent met werken. Zeker aan het einde van de dag helpt het om af te schakelen. Vergelijk het met je dagelijkse autoritjes naar het werk.

Laat je huisgenoten weten wanneer je aan het werk bent

Als je thuiswerkt is het lastig voor je huisgenoten om te herkennen wanneer je aan het werk bent. Je raakt dan snel afgeleid. Aan het einde van de dag heb je daarom niet kunnen doen wat je eigenlijk had willen doen. Gevolg: je kunt je werk in je hoofd niet afsluiten aan het einde van de dag. En dat leidt tot een onrustig gevoel en stress.

Heb je een aparte kamer in je huis? Gebruik die dan als kantoorruimte.
Zit je aan de keukentafel te werken? Bedenk een manier waarmee jij laat zien dat je aan het werk bent. Maak bijvoorbeeld een bordje met de tekst “niet storen, ben aan het werk”.
Ben je eenmaal klaar met werk? Laat dit ook weten aan je gezin.

Tip 5: zorg voor een opgeruimde omgeving

In een opgeruimde omgeving ben je minder snel afgeleid. Het Clean desk policy op kantoor is er niet voor niets! Handhaaf dit ook thuis.

Tip 6: plan je taken en maak een to-do-lijst

Maak iedere ochtend een to-do-lijst voor jezelf en vink deze af. Het afvinken van een volbrachte taak geeft een voldaan gevoel. Na iedere taak heb je ook even een moment om een korte pauze te nemen. Pak een kopje koffie met partner!

Tip 7: blijf in contact met je collega’s

In plaats van een berichtje te sturen kun je je collega’s ook even benaderen met een video-oproep. Zo hou je toch contact met je collega’s en houd je de connectie met werk.

Met de bovenstaande tips zorg je ervoor dat thuiswerken productief en optimaal verloopt. Je leven blijft in balans en raakt niet gestrest. Zo houden we het nog wel even vol in deze Coronacrisis.